Marketingchefens
guide til det effektive
SaaS-website

Den her guide er skrevet til dig, som er ansvarlig for jeres website. Den gennemgår de elementer, du skal kende til for at bygge og drive det gode, leadgenerende SaaS-website.

Er du som de fleste andre marketingchefer, så har du 100 opgaver på dit bord. Websitet er bare én af dem. Derfor bliver der aldrig tid til at arbejde kontinuerligt med de forbedringer, du ved kan give jer en stor gevinst. Slutningen af guiden giver dig indsigt i en arbejdsmetode, som sikrer dig tid og økonomi til at få toptunet jeres indsats og få den værdi, der ligger og gemmer sig, ud af websitet.

Indhold

Guiden tager dig igennem det, du bør vide om jeres website som marketingansvarlig.

#1 - INTRO

Hvad er et
SaaS-website?

Og hvorfor er det specielt i forhold til andre B2B-websites?

SaaS-marketing er en speciel størrelse, fordi man markedsfører et produkt, som har en særlig tilknytning til internettet.

Ofte er Software as a Service tæt forbundet med et login, du tilgår gennem websitet og en brugergrænseflade, der bliver betjent fra en browser. Derfor er vores marketingsværktøj, websitet, hele tiden en katalysator for at være med til at drive produktet fremad.

Grænsen for, hvornår websitet er en salgskanal, og hvornår det er kundeservice, bliver generelt mere og mere udvisket i markedet. Men på SaaS-området er den stort set væk.

Fordi jeres produkt er SaaS, er kunderne vant til tre ting:

  • De kan nemt få hjælp til at klare det selv på websitet igennem jeres ressourcer-center.
  • De kan nemt få fat i jeres kundeservice digitalt, hvis ikke de selv kan finde svaret.
  • Begge ting er ubesværet og øjeblikkeligt.

89% af tech virksomheder tror på brugeroplevelse er deres største konkurrenceparameter.

- DIT 2016

Der er simpelthen et større krav fra markedet om at levere en brugeroplevelse, som er dækkende fra research på et produkt til dagligt brug af det. I kan altså nå hele kunderejsen igennem jeres website, og det skal udnyttes. De virksomheder, der forstår dette, er dem, som vinder markedet.

Det er der mange, som allerede har opdaget. Derfor siger 89% af tech-virksomheder, ifølge Gartner, at brugeroplevelse er deres primære konkurrenceparametre.

Så lad os glemme vores statiske billede af en salgskanal, som kun ses fra en arbejdscomputer. I 2017 er et SaaS website:

  • Din ubestridt vigtigste kanal til marketing
  • Stedet, hvor du skal give dit førstehåndsindtryk
  • En stærk kilde til høj retention
  • Indgangsvinklen til din kundeservice
  • Platformen, du skal lave leadgenerering på
  • Kanalen, som binder alle dine aktiviteter sammen
  • En go-to-kilde, som bruges fra alle typer enheder

Sagt meget kort: Dit website er din vigtigste kanal ud til nuværende og potentielle kunder.

#2 - VÆRKTØJER

Hvilke værktøjer skal vores platform indeholde?

Hvilke værktøjer skal vi bruge for at have en platform, som kan klare alle disse ting?

Et SaaS-website er i dag ofte den centrale del af et større marketingsapperat, som indeholder en lang række værktøjer - enten sammensatte værktøjer eller en fuld marketing automation platform.

Her er en liste over de værktøjer, vi anbefaler til at klare jobbet.

CMS

Det klassiske værktøj, som stort set alle websites har i dag, er et Content Management System som for eksempel WordPress, Umbraco eller HubSpot. Du kender det allerede fra jeres website i dag.

Din platform skal være brugervenlig i dagligdagen, nem at skabe integration til og være fleksibel nok til fremtidig udvikling. Her er vores tre anbefalinger. Vil du tjekke dem ud mod hinanden, har G2Crowd lavet en analyse af de bedste Content Management Systemer.

WordPress HubSpot Umbraco

Marketing Automation

Ved at have en platform, som automatisk kan reagere, når en bestemt bruger laver handlinger, flytter vi niveauet et skridt op.

Eksempel: Hvis en kunde besøger jeres prisside og kigger på en større pakke, end de har i dag, så kan vi automatisk notificere en sælger. Eller hvis en kunde gentagende gange kommer ind på selvhjælpssiden i løbet af nogle timer, kan vi automatisk sætte en emailkæde i gang, der fortæller om vores kom-i-gang-guide til produktet.

Mulighederne for at booste salg og yde perfekt kundeservice er stærke og givende for ethvert SaaS-produkt.

HubSpot Marketo Pardot

CRM-integration

For at kunne bruge marketing automation mest effektivt, har vi brug for at kunne registere leads og kunder. Det gøres oftes i et CRM-system. Enten et, som er specifikt tilknyttet vores marketing automation-platform eller laver en integration til et eksisterende system.

Det, som især har en stor værdi her, er, at sælgerne kan se digital aktivitet på kunder og leads. Altså hvad har de kigget på, downloadet og testet. På den måde bliver websitet naturligt en del af salgsstyrken. Det bliver nemmere at få fælles prioriteter for eksempelvis leadgenerering.

Sales Force HubSpot Pipedrive

Kundeservice

Øjeblikkelig kundeservice i real time er kravet. Chatfunktionalitet er derfor en stærk medspiller på jeres website. Chat bots, som kan besvare simple spørgsmål i et stort bagkatalog, begynder også at vinde ind.

Hvis ikke botten forstår eller kan svare på spørgsmålet, kan en kundeservicemedarbejder tage over. Men det kan fjerne store dele af de klassiske spørgsmål, og chat botten er hurtigere med et svar end et menneske.

Intercom Firmafon Zendesk

Blogging

I dag kører en stor del af SaaS-markedet Inbound Marketing eller som flirter som minimum med Content Marketing. Det gør også, der stilles visse krav til blogging og indholdsskabelse. Ofte kan det klares i det valgte CMS-system. Men alt efter krav for funktionalitet bør man overveje, hvordan blogging kan blive en del af ens platform.

HubSpot WordPress Square Space

Analyse og rapportering

En sidste værktøj er analyse og rapportering. Fordi websitet er så vigtig en kanal, bør der også afsættes en væsenlig del af marketingbudgettet hertil. Hvor meget kommer vi ind på i kapitel 10. Fordi det er en ren digital platform, kan vi måle på stort set alting og finde ud af, hvad vores ROI er. Men kun hvis vores platform har et ordentligt analyse- og rapporteringsværktøj tilknyttet.

Google Analytics Heap KissMetrics

Søgemaskineoptimering

Vil du have et flow af friske, nye besøgende, så kommer du ikke udenom at skulle kigge på nøgleord og metadata. Søgemaskineoptimering er for længst blevet en diciplin, som man skal arbejde med, hvis man skal have succes. De fleste CMS’er kan klare on-page SEO. Men for at forstå dine placeringer er det nødvendigt at kende til inbound links, indholdsperformance og andre SEO-termer, som oftest klares bedst af ekstern software som:

SEMrush Ahrefs Moz

Social Media

Monitorering og publisering til sociale medier kan være en tidskrævende opgave, og jo tættere den opgave ligger på din fortrukne marketing platform, desto bedre. Ofte er de klassiske opgaver med at styre den daglige SoMe-rutine ret ligetil. Derfor behøver du ikke nødvendigvis de mest avanceret værktøjer, men i stedet noget som er lige ved hånden.

Buffer Everypost Hootsuite

All together now

Alle disse værktøjer behøver ikke være samlet i ét system. Men det vil være at foretrække. Ifølge undersøgelser bruger marketingsfolk 3,55 time på at samle marketing data fra forskellige systemer pr. uge. Den tid kan du helt sikkert bruge mere fornuftigt.

Men I behøver ikke hoppe i med begge ben, før I finder ud af, hvad der giver mening for jer. Der findes et væld af forskellige platforme, som kan integreres på tværs af hinanden, før I finder ud af, hvor mange værktøjer jeres optimale platform skal bestå af.

 

 

Hvis du vil have et værktøj, som indeholder det hele, skal du kigge efter værktøjer til marketing automation, da det er den proces, der er tungest. Her vil vi klart anbefale HubSpot som den platform, der bedst dækker de ting, der gør sig godt i SaaS-branchen.

Og faktisk indeholder samtlige funktionaliteter som er nævnt i kapitlet.

#3 - BRUGEROPLEVELSE

Hvordan skaber jeg god brugeroplevelse?

En god brugeroplevelse bør stå højt på din liste over mål, I skal opnå med jeres website.

Nu bevæger vi os en smule væk fra dit område i marketing og banker på hos produkt-teamet. Produktet er den primære kilde til en god (eller dårlig) brugeroplevelse.

Men fordi SaaS knytter hele den digitale oplevelse så tæt, har du en række punkter, som du skal klare i marketing.

Hvis du stadig er i tvivl om, hvorfor god brugeroplevelse er vigtig, er her de sidste kugler til at skyde tvivlen ned:

88%

af alle online brugere er mindre tilbøjlige til at vende tilbage til et website, efter en dårlig oplevelse.

Econsultancy.com

86%

vil betale mere for et produkt hvis de får en bedre brugeroplevelse.

Walkerinfo.com

Hvad er god brugeroplevelse?

Brugeroplevelse, også kaldt UX for User Experience eller nogle gange CX for Customer Experience, handler lige præcis om det, som ordet betyder: At give en god oplevelse til en bruger. For at finde ud af hvad det er, må vi sætte det i kontekst.

Hvem er brugeren? Hvad er udfordringen? Hvilket spørgsmål leder han efter svar på? Hvor er han i købsrejsen? - og alle de andre informationer, som vi ved om vores målgruppe.

Alle de informationer skal du så binde sammen med følgende emner:

Kundeservice - Hvor kan vi servicere brugeren bedst muligt og være tilgængelig, når han har brug for hjælp?

Emotionel tilknytning - Hvordan kan vi kommunikere med tekst og visuelt materiale for at skabe en positiv, emotionel reaktion?

Æstetisk tiltrækning - Hvordan kan vi visuelt være tiltrækkende for vores målgruppe?

Brugervenlighed - Hvordan kan vi gøre det nemt for målgruppen at bruge vores website?

Alle disse ting opnås i en kombination af sidestruktur, navigation, farver, skrifttyper, tekststørrelser, knapper, tilgængelighed og meget, meget mere. Altså design. En god brugeroplevelse designes. Den tilrettelægges, så den passer ind i den kontekst, som brugeren kommer med for at påvirke ham nok til at tage et aktivt tilvalg af os.

Endnu en grund til at lave god brugeroplevelse:

Brugeroplevelsens betydning for god SEO

#4 - WEBDESIGN

Hvordan skal det se ud?

Designet af dit website har en stor indflydelse på, hvor vidt I opfattes som en troværdig virksomhed.

En undersøgelse af BCS viste, at 75% af et websites troværdighed er baseret på et websites overordnet æstetik.

Et website, som er tiltrækkende i øjenene på modtageren, vil altså dermed give jeres virksomhed et stort skub fremad.

De 6 værktøjer til
website æstetik

Hvad vil det sige at være tiltrækkende? Er det ikke en subjektiv holdning? Svaret er både ja og nej. Der er nemlig en række grundparametre, som vi forholder os til, når vi vurderer, om noget er tiltrækkende og flot at se på.

1
Visuelt hierarki

Vi skal sørge for, at vores design har en klar inddeling i, hvad der er vigtigst. Et hierarki kan vi skabe ved at bruge en kombination af størrelser, farver og positioner. Den vigtigste ting fremhæver vi mere end den næste ting. På den måde gør vi vores design overskueligt.

2
Struktur

Klar separation mellem elementer, som fortæller, hvornår et afsnit slutter, og hvornår et andet starter. Det øger igen læsevenligheden og gør det nemmere for os at navigere i et design.

3
Grid design

Ved at have nogle fast rammer at designe op af øges strukturen i designet. Det gør samtidigt, at vi holder nogle faste linjer, som altid flugter. Det skaber et visuelt mere tiltrækkende website. Samtidig gør det alle, at de responsive stadier har samme udgangspunkt.

4
White space

Ved at bruge luft omkring vores elementer, lader vi dem få fokus. Det er det sværeste punkt for en ikke-designkyndig at gøre. Men det er et af de stærkeste værktøjer til at give ro og lade kommunikationen træde igennem.

5
Typografi

Valg af skrifttyper og kombinationer heraf, har en kæmpe betydning for opfattelsen af et brand, herunder websitet. Bogstaverne form giver en stærk emotionel forbindelse og skaber følelser, uden vi nødvendigvis tænker over det. Samtidig gør størrelse, farve og tekstmængde meget for, om vores tekster bliver læst.

6
Farver

Emotionelt er farver stærke, og kombinationer af dem kan være med til at trække opfattelsen i den ene eller anden retning. På websites kan vi bruge farver interaktivt og lege med dem for at skabe forskellige emotionelle reaktioner på forskellige sider. Farvernes styrke og kombinationer har stor betydning for, om vi finder det æstetisk flot eller ej.

Alle disse ting er æstetiske grundelementer, som vi kan bruge til at skabe noget, som er tiltrækkende. Ved at bruge de grundregler, som eksisterer i al form for design, er resten en subjektiv vurdering, som er baseret på holdninger og personlig smag. Men det er ikke på grund af et grimt design, du bliver valgt fra.

Trends i SaaS-design

Når alt dette er sagt, er der nogle trends, man kan læne sig op af, hvis man vil skabe et design, der bliver opfattet som værende et SaaS-design. Vores kære købsinteresserede har i dag fået en idé om, hvordan sådan noget ser ud. Den kilde kan vi dykke ned i.

Cinemagraphs

Konceptet er ganske simpelt og virker ret effektivt. Man tager et normalt stil-billede og gør det til en aktiv gif ved at lade et element i gif’en bevæge sig. Det gør, at kb-størrelsen kan holdes fornuftig, så det ikke påvirker load tid negativt og grafikken giver fornemmelsen af levende billeder. Microsoft har lavet en stor test med det og har opnået ret skarpe resultater.

Se flere cinemagraphs
Semi flat design

Semi flat er en mellemting mellem de to designstile, vi kalder flat design og skeuomorphic style. Mens skeuomorphic regerede fra '09 og nogle år frem, tog flat design for alvor over omkring 2012. I dag ser vi en mellemting, som bringer noget kompleksitet ind i vores visuelle stil igen. Men det har stadig den renhed, som flat design er kendt for.

Mere om semi flat design
SVG animations

Teknologien gør, at vi i dag har nem adgang til at bruge SVG, som agerer grafisk - men faktisk er kode. Det gør, at vi kan ændre den kode til at skifte farve, lave animationer og masser af andre ting. der gør det interaktivt samtidig med, at det stadig fylder meget lidt.

Parallax scrolling

Parallax scrolling er en af de trends, man skal passe på med. Hvis det bliver lavet forkert, har det en direkte negativ effekt på brugeroplevelsen. Brugt rigtigt kan det give lige så meget på pluskontoen. Konceptet handler om, at man placere elementer i forskellige dybder på websitet og lader dem scrolle med forskellig hastighed. På den måde kan man opnå en effekt, der gør scrolling til en oplevelse.

Box shadows

Store skygger omkring bokse. Det er en del af semi flat design-stilen. Det giver en fornemmelse af dybde og luft omkring elementer, som især tech-virksomheder bruger. Her er den vist på en illustration, hvor den samtidig viser hierarki i de visuelle elementer og gør simple grafikker lækre at se på.

Se fx Firmafon.dk
Light weight

Den her trend handler virkelig om balance. Idéen er at gøre websitets oplevelse så let som muligt og bruge masser af white space. Det farlige ved denne er, at det hurtigt kan blive identitetsløst. Det runder jeg mere i næste kapitel.

Pleo er et godt eksempel
Embedded video

Video, som dækker hele baggrunden på websitet, er også en populær trend. En spøjs detalje her er dog, at det på trods af sin popularitet ofte har en direkte negativ effekt på websitet. Load-tid bliver forhøjet og oplevelsen dårligere. Der er dog også eksempler på god eksekvering, der giver gode resultater og forhøjer brugeroplevelsen.

Et godt eksempel
In-content navigation

Dette er en af mine yndlingstrends, som jeg spår ikke forsvinder igen. Idéen skaber navigation, som ligger i indholdet fremfor en menu. Det gør, at man laver hele undersektioner af websitet som eksemplet her med Dropbox. Det kan også bruges i mindre format til fx at komme ned til dybtliggende produktsider.

Se Dropbox' User Guide

Identitet
over trends

Når man bygger et webdesign, er det den visuelle identitet, som vægter tungest. Trends kan være gode som krydderi til at skabe et website, som ser moderne ud. Men identiten skal altid være stærk og synlig.

Indenfor SaaS-branchen er der en tendens til at gøre websites lette at se på ved at bruge meget white space og hvid farve som hovedingredienser. Kombineret med store billeder, som ikke har et karakteristisk identitetspræg.

Det gør et website kønsløst og skaber ingen emotionelle bånd, som vi gerne vil have. Samtidig skaber det ingen genkendelse til identiteten.

Det kan du se i de eksempler ved overskriften. De er pæne at se på, men de er identitetsforladte og formår ikke at sætte et emotionelt indtryk.

#5 - INDHOLD

Hvad skal websitet
have af indhold?

Websites skal have det indhold, som dine potentielle kunder vil læse. Det lyder måske meget kliche-agtigt, men ofte er det ikke det, vi bygger. Istedet forfalder man til at lave det indhold, som vi føler er vigtigt.

Derfor er kunde- og keyword research en vigtig del af alle indholdsprocesser. Når det er sagt, så er der nogle temaer, som går igen hos SaaS-virksomheder - og dem lister jeg her.

Understøt hele købsrejsen

Et godt SaaS-website understøtter hele købsrejsen. I SaaS-marketing ser den lidt anderledes ud end den klassiske. Vi har en forretningsmodel, som ofte er understøttet af en månedlig binding. Derfor er det vigtigt, vi har fokus på retention-punktet. Her kan websitet hjælpe.

Disse områder skal du starte med

Når du skal understøtte hele kunderejsen, skal du bygge en del indhold. Men det er en proces, som sker over tid. Der er ingen, der får sådan et website fra dag ét.

Men du skal starte et sted. Derfor har jeg beskrevet syv punkter herunder, som er dem, du skal have fokus på først.

1

Forsiden

Jeres forside er en opsummering af de vigtigste sider på websitet og en highlightet call-to-action til at købe/prøve produktet. Sådan er det i 99% af alle tilfælde. Det, som I skal bestemme, er, hvor meget er relevant for en bruger at tage stilling til på forsiden. Når I har gjort det, så halvér indholdet. Så passer det cirka med, hvad der burde være.

Den mest klassiske fejl er at fylde alt for meget indhold på forsiden. Gør den simpel og direkte. Så fremstår jeres produkt på samme måde. Det er, hvad vi vil have. Simple, ligetil produkter.

  • Brand promise
  • Produktet
  • Call-to-action
  • Udbytte af produktet
  • Case eller kunder
  • Underspillet sektion til andre sider

Så er jeres forside dækket godt ind.

Pleo viser et godt eksempel på en forside med et godt fokus

Besøg Pleo
2

About us

Ifølge marketings- og motivatorguru, Simon Senik bør du starte med hvorfor. Og det gælder også på din om-os-side. Hvorfor eksistererer I? Hvad er jeres vision som mennesker og virksomhed? Og hvordan understøtter jeres produkt den vision?

Jeg refererer til hele bevægelsen Start with why. Hvis du ikke kender den, så se en intro her.

 

Det skal du have med af et par grunde. Det skaber seperation fra jer til andre. Det tiltrækker mennesker, som ser verden på samme måde. Dét er de gode kunder. De bliver nemlig hængende, hvis I er dygtige til at beskytte jeres hvorfor.

Dernæst giver det jer som virksomhed en kant til at tiltrække de dygtige medarbejdere. Især millinials leder efter et arbejde, som er meningsfyldt. Skal jeres SaaS-produkt vækste, har I brug for dygtige medarbejdere.

Firmafon har et helt klart Why og bruger det aktivt på deres om-os side

Besøg Firmafon
3

Selvhjælpsområde

Selvhjælp kan være i form af et akademi, en FAQ, en blogsektion, et videoområde eller en anden måde, hvor jeres kunder kan lære selv at bruge produktet. Det er en klar forventning til de fleste SaaS-produkter i dag. Det giver jer en solid motor for leadgenerering og er en trafikkilde, hvis I bygger det rigtigt.

HubSpots Acadamy tiltrækker 1000-vis af besøg hver måned

Besøg HubSpot Academy
4

Produktside

Produktsiden skal først og fremmest iscenesætte udbyttet af jeres produkt. Hvilke udfordringer får du løst, hvis du køber det her produkt? Når den er klaret, kan du begynde at forklare i grove træk, hvad man får i hænderne, hvis man køber adgang til jeres software. Men features klarer vi på en anden måde.

Zendesk har langt mere fokus på udbytte end features

Besøg Zendesk
5

Feature landing pages

Jeres produkt har en masse forskelle features. Disse bør hver især have en underside. For mange er det én detalje, som afgør, om det skal være jeres produkt eller et andet. Hvis ikke I har de yderste specifikationer med, kan I potentielt miste mange kunder. Grunden til dette er specielt, at indgangsvinklen til disse kunder ofte er en søgning, hvor den udspecificerede feature-side vil være landingssiden.

Den købsinteresserede søger på “projektplanlægning splittet på projekter” fremfor “projektplanlægnig”, når det handler om at finde software, der kan hjælpe med et bestemt problemstilling. Den type long tail-søgning havde I garanteret ikke ramt på en samlet produktside. Men det er muligt, hvis I tør gå dybt.

Strukturelt skal I lægge links til disse sider i indholdet - og ikke i menuen. Det er den trend, som hedder “in-content navigation”. Her er et eksempel på, hvordan det gøres fra Intercom.

Intercoms feature-sider er lette og illustrative

Besøg Intercom
6

Landing pages ud fra kontekst

Hvis jeres produkt kan bruges af flere brancher, er det ofte meget at vinde ved at lave landing pages, som er kontekstbaseret til en branche. Tager vi eksemplet fra før, så spred på følgende måde:

  • Projektplanlægning for havearkitekter
  • Projektplanlægning for bureauer
  • Projektplanlægning for rederier

Det, som du har mulighed for, med disse er at sætte jeres produkt i en kontekst, der er 100% enslydende med de problematikker, de enkelte forretninger har. De fungerer rigtig godt som landing pages fra kampagner, nyhedsbreve, adwords og så videre. Det er altså alle steder, hvor du har kontrol over målgruppen og indgangsvinkel. Du kan også sætte fokus på de enkelte personaer, I arbejder med istedet for brancher.

Invisions specikke landing page for deres produkt + Photoshop

Besøg Invision
7

Prisside

Fortæl, hvad jeres produkt koster. Simpelt og let forståeligt. Gør det gerne i en tabel, hvor I klart viser, hvad man får med i hver enkelt versionering. Ved klik på én af versionerne, linker I til en underside, som fortæller meget mere om netop den version.

Basecamp's simple prisside og struktur gør det nemt

Besøg Basecamp

#6 - PLATFORM

Hvilken platform
skal vi bruge?

Det simple svar: Det I bruger. En af de største syndere til, at websites ikke bliver vedligeholdt er en forkert platform. Enten er den svær at bruge eller dårlig at arbejde med.

Det mere komplicerede svar: Det kommer an på ambitionsniveauet.

Hvis I vil satse strategisk på at bruge websitet som en katalysator for at drive jeres produkt fremad, skal I bruge de værktøjer, vi snakkede om i kapitel 2. Det vil sige, I skal have et marketing automation system som platform. Alternativt skal I bygge det af flere forskellige systemer for at opnå samme funktionalitet. Jeg anbefaler dig at overveje HubSpot som marketing automation platform.

Hvis I “blot” vil have et website i den mere klassiske forstand, hvor i ikke har brug for at lave aktiv leadgenerering, kan I vælge et klassisk CMS. Det kunne være Wordpress, Umbraco eller Joomla. Vi er klare fortalere for Wordpress.

Når du vælger en løsning, skal du have for øje, at ledelsen ikke er glad for at betale for et nyt website igen om to år. Så sørg for at have en strategisk plan for, hvordan jeres virksomhed udvikler sig på marketing fronten. Gør ledelsen opmærksom på, at den billigere CMS-løsning måske ikke er nok om et år, hvis ambitionerne vokser. Det er en dyr fornøjelse at skabe samme website på en ny platform.

#7 - TEKNISKE FORUDSÆTNINGER

Hvilke tekniske ting skal jeg vide noget om?

Igen er det her et ambitionsspørgsmål. Jo mere, I gerne vil opnå, desto bedre skal fundamentet være. Her har de tekniske elementer af et website en stor rolle.

I sidste ende handler det om at stole på jeres leverandør og lade være at købe for billigt. Det er nemlig her, der kan skæres hjørner, uden du kan se det.

Vil du tjekke efter i krogene, og se om jeres nuværende website er solidt, er her de tekniske aspekter, du skal vide noget om.

1
Semantisk kode

Løsningen skal bygges på semantisk kode. Det vil sige, det skal overholde en vis kodestandard, noget som Google vægter højt. På den måde er I sikre på, at løsningen har alle de tekniske forudsætninger for at blive indekseret korrekt. Så er det 100% i dine hænder at komme i toppen af Google.

2
Minimering af loadtid

Jo hurtigere websitet er, desto bedre for brugeroplevelsen og SEO. Derfor skal tredjeparts- og databasekald minimeres. Det kan oftest klares ved at kombinere scripts, så man ikke kalder flere gange end højeste nødvendigt. Op til 50 kald er acceptabelt i de fleste tilfælde.

3
Optimering af grafik

Loadtiden kan også minimeres ved at gøre grafikker ekstra lette. Det gøres ved at bruge det rigtige filformat til eksempelvis billeder. Der er stor forskel på gif, png og jpg alt efter, hvad billedet indeholder. Før lancering bør alle grafikker køres gennem en billedoptimeringsmaskine for at trække alle unødvendige bytes ud af dem.

Dertil skal I overveje, om der er grafikker, der skal laves i retinastørrelse. Det vil sige, de står skarpt på en retinaskærm (primært Apple-produkter), hvor opløsningen er dobbelt så stor. Det gøres ved at lave grafikker dobbelt så store. Alternativt laves de som .svg-filer, hvor kode danner grafikken.

4
Responsivitet

I dag er et website ikke blot statisk, det skal fungere på tværs af enheder og være optimeret hertil.

Elementer skal flyttes rundt, nogle skal fjernes og brugeroplevelsen skal højnes især på mobile enheder.

Som udgangspunkt skal websitet være responsivt i minimum fire stadier. Mobile, tablet landscape, tablet portrait og laptop. Rent teknisk ligger de stadier på opløsningerne (i bredden) 544px, 768px, 992px og 1200px.

#8 - NYT WEBSITE VS. EKSISTERENDE

Skal vi optimere
eller bygge nyt?

Der er ingen, som har lyst til at bruge penge på et nyt website. Men det kan være nødvendigt. Det er vigtigt at forholde jer, hvad I vil med jeres website.

Hvis I vil gøre det til en leadgenereringsmaskine - og det kræver en helt ny tilgang til kommunikationen - så kan det måske ikke betale sig at beholde det gamle.

Hvis I vil køre en aggressiv SEO-strategi for at tiltrække besøgende, kommer I ingen vegne og spilder jeres penge, hvis fundamentet for koden er forkert.

Gør op med jer selv, og se, hvordan fremtiden ser ud. Snak så med jeres bureau, og lav en gennemgang af fundamentet. Se, hvordan det nuværende website er rustet til opgaven. Men vent lige til, du har læst sidste kapitel af denne e-bog.

Læs også vores blog indlæg:

7 klare tegn på i har brug for et nyt website

#9 - GROWTH-DRIVEN DESIGN

Hvordan angriber
vi arbejdet med websitet?

Som vi har slået fast, er et SaaS-website langt fra et statisk marketingtiltag. Det er en konstant og levende ting, som I hele tiden skal udvikle på. Men hvordan griber du det an?

Som produktvirksomhed arbejder I formentligt i en agil, datadrevet tilgang. Iteration af produktet, som bliver testet og målt på, for at finde ud af, om det virker. Sådan bør I også gøre med jeres website.

Det vi oftest ser, er, at marketing endnu ikke har adopteret denne tilgang. Det kan vi heldigvis ændre på. Derfor vil jeg gerne introducere dig for frameworket Growth-Driven Design, der kan forandre jeres website for altid.

Det her er en forsimplet udgave af strategien for at give dig en introduktion til begrebet. Vil du læse mere om det, så læs vores blogindlæg: Hvad er Growth-Driven Design.

 

Strategi

Det første, du skal gøre, er at lægge en strategi for websitet. Det arbejde bør du gøre sammen med ledelsen. Så er alle enige om, hvad er skal opnåes. På den måde er det nemmere for dig at få den økonomi, der skal til.

Det, I skal gøre, er følgende:

Målsætning
Opsæt en række mål, som I vil opnå. Det kan være:

  • Antal besøgende
  • Antal skaffede leads
  • Antal nye kunder
  • Stigning i genbesøg

Find ud af, hvad der er vigtigt for jer at opnå med jeres indsats på websitet. Find ud af, hvad tallet er i dag, og sæt et tal for, hvor I gerne vil nå hen i løbet af ét år. Når I har gjort det, har du et tal, du hele tiden kan måle op imod en gang om måneden. Hvis I er meget langt fra den vækst, der skal til for at opnå jeres målsætning, kan I tage op til vurdering, om strategien skal laves om - eller ambitionen skal sænkes.

Dertil skal i afdække jeres personaer. Lav en helt konkret person med et billede og navn for hver persona. Forsøg herefter at lave nogle fundamentale formodninger for den enkelte persona. Hvad er hans udfordringer i hverdagen? Hvad er hans ansvarsområder? Hvilken beslutningskraft har han? - og så videre.

Gennemgå dernæst jeres indhold, og plot det ind i et dokument. Så ved I, hvilket indhold I har til hvilke steder i købsrejsen.

Sidste punkt i strategien er at lave brugerresearch. Få bekræftet jeres fundamentale formodninger for hver persona. Det gøres typisk igennem spørgeskemaer eller på telefonen.

Download en klargjort strategiskabelon

Download vores strategiskabelon som Google Docs

Ønskelisten
Ønskelisten er næste punkt. Ud fra vores strategi er næste punkt at skabe en liste med alle de ting, vi tror kan bringe værdi til websitet. Tænk på det som værende et sted, hvor penge, tid og evner ikke er et problem. Alt, hvad du kan forstille dig, skal på bordet. En klassisk måde at klare det på er gennem en workshop, hvor man samler et hold af marketing- og salgsfolk.

Det kan kan være ideer som følgende:

  • Indhold i form af hele sider eller sektioner
  • Marketingsværktøjer eller -ressourcer
  • Specifikke features, moduler eller funktionalitet
  • Designelementer eller brugeroplevelser

Efter et par timer vil I have samlet fra 50 og måske op over 300 ideer til at bringe værdi til websitet. Ønskelisten skal være vores go-to-tool, som vi hele tiden arbejder med.

Prioritér ønskelisten
Det næste, du skal gøre, er at skabe et overblik over ønskelisten. Du sætter alle ønsker i prioritetet rækkefølge. Start fra toppen, og giv dem et tal mellem ét og ti. Dem du giver et tital er de aktiviteter, du tror har størst betydning for at opnå jeres mål. Dem, du giver et ettal, har mindst betydning.

Månedlig cyklus
For at websitet får den effekt, I gerne vil have, skal du afsætte ressourcer til det. Her er tale om egen tid og økonomi til udviklere, grafisk produktion og så videre. Den tid binder vi til en månedlig cyklus.

I starten af cyklussen kigger du på din ønskeliste over de ting, du har vurderet til at have den største effekt. Så tager du det punkt, som er nemmest at implementere og vurderer, hvor mange ressourcer du skal bruge for at få det i luften.

På den måde går du alle punkter igennem, til månedens budget for tid og økonomi er brugt op. Så har du en plan for, hvad du skal nå at lave med jeres website den kommende måned.

Når månedens cyklus er omme, kigger du tilbage på, hvad I nåede, og hvad I skal angribe den næste måned.

Det er en simpel og hamrende effektiv strategi for hele tiden at bygge det stærkeste website muligt. Strategien hedder Growth-Driven Design og er udviklet af HubSpot. Strategien er mere omfattende, end jeg har forklaret her. Vil du mere i dybden med den, har jeg skrevet et blogindlæg om alle facetterne i strategien.

Test og mål
En af de vigtigste ting i vores månedlige cyklusser er at teste og måle alle vores ideer. Hvis du vil bruge ressourcer på noget, ville det så ikke være rart at få bekræftet, det virker, inden du kaster alle ressourcer efter det?

Derfor skal du forsøge at teste dine ideer, inden du gør dem færdige. Eksempelvis tror du, at en videopræsentation af jeres løsning vil skabe mere salg. Det, du skal gøre nu, er at bygge en video med så få ressourcer, som du kan - og stadig er tilfreds nok til at vise frem.

Så opsætter du måling på den og ser, om den har den ønskede effekt. Hvis du kan se et positivt resultat, kan du bruge flere ressourcer på at gøre den bedre og flottere. Men der er ingen grund til at gøre det færdigt, før du ved, om ideen har den effekt, du tror, den har.

Alle de indsatser, du laver i din cyklus, skal du måle på og lade et eksperiment køre indtil du har fået bekræftet eller afkræftet ideen. Kun på den måde ved du, om du bruger dine ressourcer korrekt - og kun sådan får du et website, som indeholder det, der giver værdi.

#10 - BUDGET & PRIS

Hvad koster et
nyt SaaS website?

Hvis du sidder med overvejelser om at bygge et helt nyt website med alle de funktionaliteter, som er beskrevet her i guiden, er der to måder, man kan gøre det på.

 

Den traditionelle model

De fleste, som investerer i websites, bygger en stor, forkromet kravspecifikation med alle deres ønsker. Så snakker de med deres webbureau, og derfra er det en forhandling om, hvad man kan få med indenfor det budget, der er sat. Hvis den kravspecifikation indeholder alle de funktionaliteter og mængder af indhold, som jeg har beskrevet i denne guide, kigger vi nemt på 500.000 DKK. Derfor vil der oftes ske et kompromis - eller bygges i etaper.

Den største fare ved den traditionelle model er, at du bygger et komplet website udelukkende baseret på mavefornemmelse. Du bruger oceaner af tid og penge uden at vide, om de bliver brugt rigtigt. Når websitet er i luften, krydser man fingre og håber på, det virker, som det skal.

Growth-Driven
Design-modellen

Som jeg introducerede dig for før, så er Growth-Driven Design et alternativ til den traditionelle process i skabelse af et website. Det er nemlig ikke kun et framework for at arbejde med websitet, men også for at skabe det på samme præmisser. Nemlig gøre det agilt og data-drevet. På den måde minimere vi risikoen for at bruge vores ressourcer forkert og kommer hurtigere til markedet med vores løsning.

Jeg har allerede fortalt om hvordan det er vigtigt at skabe en strategi. Hvis det er et helt nyt website vi bygger, så er det her vi starter. Det dækkede vi i sidste kapitel, så jeg vil hoppe videre til vores fundament.

Fundament & Launch Pad website
Vores Launch Pad er så lille en udgave af et website, som vi kan tillade os at lancerere, uden det påvirker nuværende performance. Vi bygger det, som i fagsprog hedder et Minimal Viable Product og går i markedet med dette.

Vi tager højde for SEO, leads og andre relevante forretningskritiske elementer, som vi har glæde af i dag for at skabe et website, der minimum leverer på samme niveau, som det website vi har erstattet. Nu har vi bare en helt klart platform til videre udvikling.

Det første, vi gør, er at holde en workshop, hvor der sættes fokus på vores målgruppe. Vi afdækker, hvad de gerne vil have, hvordan vi serverer det og i hvilken kontekst. Ud fra dette bygger vi vores Launch Pad Website.

På vores workshop og løbende, mens vi byggede vores launch pad, lavede vi en ønskeliste med elementer, vi tror kan skabe værdi og sætte os i den rigtige retning af strategien. Alle disse elementer begynder vi at arbejde aktivt med i næste fase - cyklussen.

Den afdækkede vi også i sidste kapitel - ligesom strategien. Men det er altså disse tre elementer, som udgør en Growth-Driven Design-strategi.

Læs hele indlægget for at dykke dybere i strategien

Hvad er Growth-Driven Design

På den måde undgår vi de klassiske faldgrupper:

Stor tids- og ressourceforpligtelse
Vi afsætter vores ressourcer løbende istedet for at lave det hele i én stor klump.

Over budget og tid
Med et lille website er det langt nemmere at overskue projektet og ramme det rigtige budget og den rette tidsramme. Med den traditionelle model er der så mange bevægende brikker, at tidsrammen næsten altid skrider, og budgettet overskrides.

Performance er usikkert
Vores cyklus gør, at vi ved, om vores ting performer. Det har vi testet. Den traditionelle model er bygget på meninger og mavefornemmelser. Der ved vi ikke, om websitet performer ved lancering.

 

Fordi vi bygger småt, kan vi lave et launch pad website på 45-60 dage og ofte for mellem 60.000 og 75.000 DKK. Dertil kommer den månedlige cyklus, som er baseret på, hvor hurtigt du vil nå dine mål. Det, vi oftest ser, er et månedligt budget til design, kodning og indholdsproduktion på et sted mellem 15.000 og 25.000 DKK. Men hvis du virkelig vil have fart på, kan du smide flere penge i det hver måned og nå endnu flere af tingene på ønskelisten.

Her har du to forskellige budgetter sat op for opstart og kontinuerlig produktion af websitet i en Growth-Driven Design-strategi.

Download et detaljeret websitebudget her.

Gå i dybden med de forskellige løsninger ved at sammeligne budgetter og løsning.

Forskellen på de to budgetter er, hvor hurtigt de vil skabe vækst gennem websitet.

Budget 1 er en rigtig solid platform for mange, hvor fokus på den månedlige cyklus vil skabe langt mere end den traditionelle website-model.

Budget 2 er, hvor tingene går noget hurtigere, og vi fra start har alle værktøjer, som marketing automation kan tilbyde.

Vores budgetanbefaling til at bygge og drive et website år 1 er omkring 250.000 DKK. Vil man have mere fart på, handler det om at forhøje budgettet i den månedlige cyklus.

Så hvad skal jeg sætte af i
budget til vores nye website?
250.000 DKK

OPSUMMERING

Hvad har du lært
i denne guide?

  • Et SaaS-website er mere end bare et statisk marketingprodukt
  • Brugeroplevelse bør være et naturligt fokuspunkt
  • Design betyder meget for din succes
  • Dit indhold skal rumme hele kunderejsen
  • Platformsvalget handler om ambition
  • Dit website bør bygges på baggrund af test og måling
  • Størstedelen af økonomien på et website ligger efter lancering

Nu føler du dig forhåbenligt rustet og inspireret til at få jeres SaaS-website tunet og gjort klar til skaffe jer den værdi, som det burde.

I guiden har jeg nævnt forskellige ressourcer som du kan bruge i forbindelse med at skabe et stærkt website. Dem har jeg samlet til dig lige herunder.

* De resterende ressourcer er på vej.

Yay. Du er her. Bunden. Afslutningen. Her kommer langt de færreste ned, ved jeg. Men du er her. Det får du lige en digital highfive for. Nu håber jeg, du vil gøre mig en tjeneste.

Del guiden med din kollegaer. Så står du ikke alene næste gang, I skal tale om, hvordan I får mere værdi ud af jeres website.